Go Back
+ servings

Nem vaniljeis med og uden ismaskine

Opskrift på en cremet og klassisk vanilje is. Den kan laves både med og uden ismaskine og smager så dejligt.
Forb. tid: 20 minutter
6 timer
Samlet tid: 6 timer 20 minutter
Ret: is
Køkken: Danske
Keyword: dessert, is,, specier med vanille,, vanilje
Servings: 6 portioner

Ingredienser

  • 2,5 dl. fløde
  • 1 dl. alm. mælk - mini, let eller sødmælk
  • 4 tsk. vanillepulver eller en halv vanillestang(eller vanillesukker- se nederst i opskriften)
  • 70 gram sukker
  • 3 stk. æggeblommer(halvandet bæger, hvis du bruger pastaeuriserede)

Sådan gør du

  • Kom fløde og mælk i en gryde. Varm stille op og kom vanille i. Bruges vanillepulver tilsættes det her, bruges vanillestang kommer indholdet, samt den tomme stang heri.
  • Kom blomme og sukker ved. Varm nu op til en temperatur op på 85 grader, mens der piskes. Brug gerne et stegetermometer. 85 er de grader vi ønsker. Ikke mere. ikke mindre.
  • Iscremen bliver nu cremet når den rammer de 85 grader og er klar til at komme i fryseren.
  • Kom enten i en ismaskine og frys til den er færdig.
  • Laves den uden ismaskine kommer den i en form og der røres i isen en gang hver halve time, mens den fryser til is. Det bør gøres de første fire timers tid, til den er tilpas frossen.
    Det gør man for at undgå iskrystaller.

Noter

Den færdige is er lige til at nyde fra fryseren og behøver ikke at stå ude før den nydes. Du kan her kugle nogle perfekte og cremede vanilleis kugler op. 
Hvor lang tid det tager dig at lave isen på ismaskinen, kommer helt an på ismaskine. Har du en gammel og knap så pro maskine som jeg tager det måske længere tid. 
Laver du en opskrift på vanilje is uden ismaskine, anbefaler jeg at du rører i isen og bliver ved indtil at det er godt frosset til. Det gør hele forskellen. For en, ellers lækker is, smager så absolut bedst ud de små iskrystaller. 
Ejer du ikke et stegetermometer?
Så vil jeg anbefale dig at det skal på ønskeseddelen næste gang. En stegetermometer er brugbar til så meget mere end til at måle temperatur på kød. Det er uundværlig, når jeg bager rugbrød eller som her laver is. 
Velbekomme!
Tried this recipe?Let us know how it was!