Blomkåls gratin

Lækker blomkålsgratin, som jeg virkelig kan anbefale, meeen nu er jeg jo også mere end  pjattet med alt, hvad der har med blomkål at gøre. Jamen, seriøst det kålhoved kan nyder på 1000 måder, både rå, kogt, bagt, i bagværk og jeg ku´bli´ved. Anyway, her får du den bagte udgave.

blomkålsgratin
Blomkålsgratin – her serveret med rødbede/perlebygsalat
blomkålsgratin
Blomkålsgratin ubagt

Udover at være god, kandiderer den også til LCHF-mad(low carb high fat), men da jeg kommer rasp på toppen er der selvfølgelig alligevel lidt kulhydrater i.

Børnene spiser den også med glæde. Herligt når de propper sig med grøntsager også!

Blomkålsgratin

(tilberedning 15 min og 45 min i ovnen= 1 time i alt)

Du skal bruge:

1 blomkålshoved

1 pakke philadelphia original cream cheese(neutral)

4 æg – delt i hvider & blommer

Salt, peber

Rasp til granering.

  • Blomkålen dampes til den er godt mør. Hviderne piskes luftige.
  • Æggeblommerne piskes med philadelphiaen.
  • I et smurt ildfast fad lægger du de kogte blomkålsbuketter. Dernæst hælder du flødeosten/æggeblommerne over og til slut æggehviderne. Til sidst raspen. Hæld lidt olie eller smeltet smør over blandingen til sidst, det giver en dejlig sprød overflade.

Bagetid: 

200 grader i ca. 45 minutter til æggemassen er stivnet.

Mere inspiration til gratin? Måske denne er noget gratin med broccoli

Follow:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.