Græskarmos af hokkaidogræskar. Dejligt tilbehør til de retter, hvor du ville servere kartoffelmos.

græskarmos

Mos af hokkaidogræskar

Græskarmos af hokkaido græskar. Den her opskrift er simpelthen så rasende nem. Jeg laver den gerne i stedet for klassisk kartoffelmos. Denne her udgave er er lavet uden de store dikkedarer, men du kan tilføre tilføre de krydderier du godt kan lide. Tørret chiliflager, timian, spidskommen, muskatnød og så videre. Du kan også vælge at røre den op med lidt piskefløde for en mere cremet mos. Jeg synes, at flødeost og smør giver en god cremethed til mosen, men brug hvad du har på lager.

græskarmos

Græskarmos af hokkaidogræskar

Du skal bruge:

1 stk. hokkaido græskar

Salt og peber

3 spsk. flødeost naturel

3 spsk. smør

4 tsk. fløde(kan undlades

 

  • Hokkaidogræskar skæres over og kerner fjernes med en ske.
  • Skær græskar i grove stykker og kom i en gryde. Dæk med vand.
  • Bring I kog og lad det koge i ca. 15 minutter til stykkerne er møre(dvs. bløde når du stikker i dem)
  • Hæld vand fra.
  • Pisk med  elpisker til mos. Tilsæt en smørklat, flødeost, flagesalt og friskkværnet peber.
  • Drys eventuelt med persille ved servering.

Tip

 

Mere lækkert tilbehør? Den her blomkålsgratin er også lavet ret så hurtigt og er en nem måde at lave sundt tilbehør til maden. https://benedictesmad.dk/nem-blomkaalsgratin/

Både græskarmosen og blomkålsgratinen er gode retter, hvis du ønsker at lave mad uden for mange kulhydrater, det vil sige mad som påvirker blodsukkeret minimalt. Mere inspiration på lchf mad(low carb high fat) finder du her: http://madbanditten.dk

Benedicte Thrane

Hvis du har lyst til at følge mere med i min mad-verden, kan du finde mig på Instagram, Facebook og Pinterest.
Når du følger med, får du opdateringer om nye eller kommende opskrifter. Det ville være super skønt, at mødes derinde 🤍
Kh. Benedicte 🤍

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest