Skønne daddelkugler med gojibær…

Daddelkugler med gojibær, tørret ingefærtern, mandler og ….. dadler. De er perfekte  til den lille sult eller som den søde snack i børnenes madpakker.

Har du ikke tørret ingefær kan bruge tørret æbletern eller andre tørret frugter.

daddelkugler med gojibær

Daddelkugler med gojibær

daddelkugler

Forb. tid 10 minutter
Tilb. tid 10 minutter
Samlet tid 20 minutter

Ingredienser

  • 20 stk. dadler
  • 1,5 dl mandler
  • 1 dl tørret kokostern
  • 1 dl gojobær
  • evt. 2 tsk. vanillepulver eller sukker

Sådan gør du

  1. Hvis du har dadler, som er tørre, bør du overhælde dem med kogende vand og lad den trække i ca. 10 min. inden du hælder vandet fra. 

  2. Kom nu alle ingredienser i en foodprocesser eller blender. Blend nu til det rette konsistens. 

  3. Tril som små kugler og kom i et fad, som du dækker med film. Du kan også rulle kuglerne i kokosmel. frysetørret hindbær eller lakridspulver(for en mere slik-agtig udgave)

De her daddelkugler med gojibær og få andre sager er skønne at have på lager. Selvom de smager dejligt er de drøje i brug. Lidt ligesom meget mørk chokolade.

Smagen er intens og man kan ikke spise mange af gangen. Den lille søde sult, som kommer snigende kan lige tages med sådan en daddelkugle, synes jeg.

Og madpakker bliver der smurt så ganske mange af herhjemme og derfor kan der næsten gå lidt sport i, at fremstille sjove sager, som børnene kan få med. F.eks. de her daddelkugler. Og noget falder mere i god jord end andet. Elisabeth på 14 år, spiser efterhånden det meste. Det gør drengene så ikke. Så vi prøver os frem.

Gået død i madpakkesmøreriet? Se under kategorien madpakker. Her lægger jeg lejlighedsvis billeder op til inspiration.

Hvad er gojibær?

Gojibær er et lille rødt bær der vokser i asien, hvor den har været en kendt lille sundhedsspise i mange år. Dem vi køber herhjemme er typisk tørrede og smager lidt af en blanding mellem rosiner og tranebær. De er dog ikke så søde i smagen og man kan derfor ikke spise så mange af gangen.

Gojibær er rig på C og A vitamin, fibre, jern og andre dejlige sager. Gojibær har et lavt sukkerindhold og påvirker derfor ikke blodsukkeret i stor grad. Jeg spiser dem gerne, som en sund “vingummi”, da de er let seje i konsistensen.

Flere opskrifter med gojibær? Hvad med at komme en smule gojibær i en portion chiagrød. Det er godt!

chiagrød med gojibær- ren superfood

Follow:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.